A derékerősítő gyakorlatok (derékerősítés) összefoglaló elnevezés, olyan feladatokat foglal magában, melyek a gerinc melletti izomzat, a mély hátizomzat és törzsizomzat edzésére szolgálnak.

A civilizált életmódból adódó fokozott terhelés a gerincoszlop alkotóelemeinek fokozott kopásához (degenerációjához) vezet, melyek jelentős fájdalmakat és így munkaképesség csökkenést  okozhatnak. A kopásos elváltozások a gerinc összes alkotóelemét érinthetik és a gerinc stabilitásának megbomlásához járulhatnak hozzá. A megbomlott stabilitás az oka leggyakrabban az állandó derékfájdalmaknak. A derékerősítés ebben a problémában segít.

Mit lehet tenni a megbomlott stabilitás ellen?

A gerinc instabilitásának kialakulása hosszú folyamat, akár évekig is eltarthat. A betegek azonban képesek maguk is tenni a folyamat előre haladása ellen, melynek központi eleme a derékerősítő gyakorlatok rendszeres végzése.

A gerinc melletti izmok erősítésével, az izomzat tónusának emelésével a gerinc külső stabilitása megnőhet. A külső stabilitás a belső instabilitás káros hatásaival ellentétes irányban hat, így jelentős fájdalomcsillapító hatása is lehet.

Milyen gyakorlatokat szükséges végezni a derékerősítés kapcsán?

A gerinc izomzatának erősítésében gyógytornász lehet a betegek segítségére. A mozdulatok helyes kivitelezése csakis szakember segítségével sajátítható el. Hibásan végzett, nem megbízható internetes forrásokból származó feladatok végzése nem javasolt, mivel extrém esetekben a betegek állapotát még ronthatják is.

derékerősítés

A kép forrása: [link]