A lumbágó vagy derékfájdalom megjelenése leggyakrabban a gerinc alkotóelemeinek fokozott elhasználódásával van összefüggésben. Kezdetben a fájdalmak csak nagyobb megterhelés után jelentkeznek, majd időszakossá válnak, végül pedig állandósulnak, ha nem történik aktív közbeavatkozás. Az aktív közbeavatkozás jelenti egyrészt a megfelelő kezeléseket, másrészt a betegek részéről életmódbeli változtatásokat igényel.

Túlsúly esetén

Túlsúlyos betegek esetében, főleg hasi elhízás esetén az ágyéki gerincszakaszra fokozott terhelés nehezedik. Ha beteg képes csökkenteni a súlyán, az már önmagában is fájdalomcsökkentő hatású lehet. Nyilván gyakran felmerül a kérdés, hogyan lehet aktívan sportolni és fogyni, ha ilyen fájdalmakkal él az ember. Természetesen az életmódváltás nem azt jelenti, hogy a fájdalmak ellenére mindenképpen sportolni kellene, mivel az még akár ronthat is a beteg állapotán. Ilyen esetekben diétás étrend bevezetése, az étkezésekre való fokozott odafigyelés szükséges. Ahogy a fájdalmak múlnak, párhuzamosan a fizikai aktivitás, sportolás is kialakítható.

Életmódváltás

Az életmódváltás része a nehéz súlyok emelésének limitálása, a hosszú távú ülés, hajlongás tilalma is. A fizikai megterhelés a gerincbetegségek gyors rosszabbodásához, hirtelen kialakuló fájdalmakhoz vezethet. A megszakítás nélküli hosszas, monoton ülőmunka során a felső testrész teljes súlya az ágyéki gerincre terhelődik, így a gerinc fokozottan kophat. A derékból hajlás helyett a comb hajlítása szükséges, hogy az ágyéki gerincszakaszt ne érje nagyobb terhelés.

Az életmódváltáshoz tartozik az is, hogy a betegek bevezessék életükbe a rendszeres gyógytornát. A gerincmelletti izmokat erősítő torna, gyógytorna is fontos szerepet játszhat a gerincfájdalmak megelőzésében. A gyógytorna mozdulatok helyes kivitelezése gyógytornász segítségével sajátítható el.

Pihenés

Végül pedig, megfelelő gerinc alátámasztást nyújtó matracokon való alvás fájdalomcsökkentő hatású lehet és másnapra kipihentséget eredményezhet.

 életmódváltás

A kép forrása: [link]