Egy a mindennapokban fellépő derékfájdalom jelentős terhet jelent a beteg számára. A lumbágós panaszok felerősödésével és a fájdalmak állandósulásával együttesen gyakran felmerül a kérdés, hogy szabad e egyáltalán gerincbetegségek esetén sportolni és ha igen, melyik sportok nem rontják tovább a gerinc állapotát.

Sporttevékenységek, melyek hozzájárulhatnak a gerincbetegségek kialakulásához

A gerinc lehetséges mozgásai közül a gerinc tengelyirányú csavarodásával járó feladatok terhelik meg leginkább a gerinc alkotóelemeit. Az olyan sportok esetében, melyek során a gerinc gyakran csavarodik a tengelye körül (torsio), fokozott lehet a gerincbetegségek kialakulása és a gerincfájdalmak előfordulása is. Ilyen például a tenisz, a squash és a kézilabda. A gerinc alkotóelemeinek fokozott elhasználódása természetesen nem törvényszerű minden ilyen sportot végző emberben, az ütések/dobások helyes kivitelezése és a mély hátizomzat kellő erőssége a kopásos elváltozások kialakulása ellen hathat.

Súlyzós, testépítő edzések bizonyos esetekben gerincbetegségekre hajlamosíthatnak. Nagyon fontos azonban, hogy csak a helytelenül végzett edzéseknek lehet ilyen negatív hatása. Nagyobb súlyok emelése esetén, a helytelenül kivitelezett gyakorlatok során, a teljes terhelés a gerinc adott szakaszára terhelődik. Ekkor egy rosszabb mozdulat is elég lehet egy gerincbetegség kialakulására. Példa: ha a súlyt emelő nem figyel a gerincgörbületek fenntartására. Érdemes lehet kezdetben az edzéseket edző jelenlétében végezni, aki a feladatok betanítása mellett a továbbiakban is figyel a mozdulatok helyes kivitelezésére.

Sporttevékenységek, melyeknek jótékony hatásai lehetnek gerinc bizonyos betegségei esetén

A gerincfájdalommal élők nagy részének fejében lumbágó esetén az úszás lehet a megoldás a problémákra. Önmagában az úszás (főleg hátúszás) a mély hátizmok megerősítésében nyújthat segítséget. A hátizmok erősödése a gerinc külső stabilizációjában játszik szerepet, mely kompenzálhatja a kopásos elváltozások miatt kialakult megbomlott gerincstabilitást.

A futás, intenzív séta igen gyakori sportolási módok napjainkban, melyeknek jótékony hatása gerincbetegségek esetén a testsúlycsökkenésben keresendő. A testsúly csökkenése tehermentesíti a gerincet (főleg, ha a hasi elhízás csökken), így csökkenhetnek a gerincfájdalmak is.

A kerékpározás esetében a betegek tapasztalatai igen széles skálán mozognak. A betegek egy része kedvező hatásról számol be azáltal, hogy a hátizomzat görcsét oldja, növeli a pulzusszámot és segít a testsúly csökkenésében. Főleg nagyobb testsúllyal rendelkező betegek esetén érdemes lehet megpróbálni a kerékpározást, mivel fejlesztheti az állóképességet és az elhízás is csökkenhet. A betegek másik, kisebb része a kerékpáron ülés miatt a fájdalmak fokozódásáról szokott beszámolni, mely miatt a sportolás nem jár élvezettel. Egyénileg érdemes kipróbálni, hogy a kerékpározás milyen hatást vált ki, jótékony hatás esetén tartósan is alkalmazható sportolási lehetőség.

A képek forrásai: [link], [link], és [link]