Alapvetően azt gondolnánk, hogy éjszaka a szervezet pihen, így nem terhelődik a gerinc. Ugyanakkor éjszaka nem olyan mértékben figyelnek a betegek a mozgásokra, az ágyban forgolódás során akár fokozott terhelés is érheti a gerincet.

Látogasson el Youtube-csatornámra is, ha további tippekre kíváncsi a gerinc védelme kapcsán, vagy ha információkat keres gerincbetegségéhez kapcsolódóan!

Kényelmes fekhely = nyugodt alvás

Ha a betegek jobban belegondolnak vagy visszaemlékeznek a fájdalmak kezdetére, sok esetben elmondják, hogy eleinte reggelente ébredtek fájdalomra, így az előbbi információk birtokában már ez is érthető. Apróbb mozgolódás során a nyomásértékek a porckorongban akár duplájára nőhetnek, nagyobb forgolódás esetén már öt-hétszeresére is megnövekedhet a porckorongok terhelődése. Érdemes tehát olyan fekhelyet választani, melyet kényelmesnek érzünk, így is elkerülve a félálomban történő forgolódást. Kényelmes fekhely egyenlő a nyugodt alvással, melyet a gerinc is meghálál.

A megfelelő fekvési pozíció megválasztása

A következő kérdéskör a megfelelő fekvési pozíció megválasztása. Az eredmények alapján biomechanikailag a háton fekvés, enyhén alátámasztott térdekkel a legideálisabb. Így az ágyéki gerinc is kedvező pozíciót képes felvenni.

A hason és oldalt fekvés

Hason fekvés 10 százalékkal, míg oldalt fekvés 20 százalékkal növeli meg a porckorongok terhelését. Első olvasásra ezek akár magas értékeknek is tűnhetnek. Azonban ha összehasonlítjuk az egyszerű állás során tapasztalt ötszörös nyomásnövekedéssel, akkor beláthatjuk mindennek minimális értékét, mégis érdemes mindezt észben tartani. Hason fekvő helyzetben egyéb káros hatások például a szervek, hölgyeknek a mellek összetorlódása kellemetlen érzést válthat ki, valamint a nyak oldalra fordított helyzete a nyaki gerincet terheli meg. Érdemes azt is kihangsúlyozni, hogy hason fekvő pozícióban történő olvasás, amikor a könyökkel támaszkodunk, túlzott mértékű nyomást képes a nyaki és ágyéki gerincre is terhelni, így az nem javasolt gerincbetegeknek.

Kicsavart pozíciók

Sejthető, de külön kiemelésre szolgál, hogy bármiféle kicsavart pozícióban való fekvés a gerinc kopását eredményezheti. A csavaró mozdulatok, vagy akár órákig ilyen helyzetben való alvás a porckorongot és gerinc ízületeket is terheli, ezek szigorúan tilosak egy gerincbetegnek!

Kép forrása: [link]