Futás során rengeteg izom és a teljes test igénybe van véve, nagyobb mechnikai stresszt jelent a szervezet számára. A futás során az ismétlődő rázkódó mozgás a gerinc alkotóelemeit, köztük a porckorongokat is képes megterhelni. Mindezek miatt még panaszmentes esetben is megelőző lépéséket kell tenni a gerinc védelme érdekében, kialakult fájdalmak, gerincbetegségek esetén pedig szintén szem előtt kell tartani pár tanácsot.

Előzetes tanácsok

Futás esetén megelőző lépésként a gerinc védelme érdekében az alábbi tanácsok javasoltak:

  1. Minden típusú futás még a kisebb előtt is alapos bemelegítés szükséges, így elkerülhetőek a hirtelen mozdulatok és izomsérülések.
  2. Futás mellett szükséges a törzsizomzat megerősítése, ami stabilitást a gerincnek és szintén a sérülések ellen dolgozik.
  3. A csípő izomzat és hát izomzat nyújtása mind futás előtt, mind futás után kiemelten fontos.
  4. Ergonómikus cipő a talpak és az alsó végtagok megfelelő helyzetének biztosításával közvetve a gerinc egészségéhez is hozzájárul.
  5. A betonon való futást kerülni kell mind a térdízület, mind a gerincízületek védelme miatt. Javasolt speciális futópályán végezni a mozgást.

Gerincbetegségek és fájdalmak esetén?

Olyan esetekben, amikor már a gerincbetegség és gerincfájdalmak nyilvánvalóak a futás kérdésköre nehezebb. Kezdetben erős fájdalmak esetén a futás erőltetése semmiképp sem javasolt, hiszen a futás közbeni apró mozgások hozzájárulhatnak az idegek és alkotóelemek gyulladásához, így a fájdalmak tovább fennmaradhatnak. A fájdalmak idővel csökkenhetnek, így a futáshoz való visszatérés is megkísérelhető, de az ne legyen hirtelen gyorsaságú és nagymértékű. Eleinte lassú tempó, esetleg gyors séta javasolt rövidebb távokon, fokozatosan lehet visszatérni a korábbi edzésformákhoz és terheléshez. Az aerob mozgásokról szóló, kapcsolódó cikkemet itt találja.

képek: [forrás] [forrás]