Egy trigger pont jól körülhatárolható kisebb „csomó” az izomban, ahonnan a beteg a fájdalmak eredetét azonosítja. A pont stimulálásával, nyomásával a fájdalmak provokálhatóak, melyet az izom feszességének növekedése is megerősíthet. Ebben a cikkben a trigger pontok, illetve a trigger pont terápia témája kapcsán találhat hasznos információkat.

A trigger pontok jelentése, azonosítása

A trigger pontokat a köztudatban hívják myofasciális pontnak is, mely egy érzékeny, tapintható csomót jelent az izomban. A csomó izomrostok együttese, amely hozzájárulhat az izomban tapasztalható fájdalmakhoz. Az izomban normálisan is találhatóak trigger pontok, amelyek nem szükségszerűen okoznak fájdalmat (nem szabad összekeverni a triggerpontot egy bőr alatti csomóval/tumorral!). Megkülönböztetünk így aktív (fájdalmat kiváltó) és nem-aktív/látens (fájdalmat nem kiváltó) pontokat.

A trigger pontok diagnózisa

A pontok azonosítása tapintással valósítható meg. Sok esetben a betegek egy-egy keményebb, nagyobb trigger pontot maguktól is érezhetnek, sok esetben azonban manuálterapeutára is szükség lehet. A pont tapintására a fájdalmak érezhetővé válnak az izomban, esetenként villanásszerűen az izom össze is rándulhat.

Mikor aktiválódnak a trigger pontok?

A trigger pontok aktiválását és így az azzal összefüggésben megjelenő fájdalmakat számos tényező kiválthatja. Leggyakoribb ok a túlzott terhelés, mely az izom fáradását okozhatja. Izomsérülés közvetlenül kiválthat fájdalmakat. Stressz és szorongás a tünetek kiváltásában szerepet játszhat, de leginkább a tünetek rosszabbodásában van kitüntetett szerepük. Gerincbetegségek következtében megváltozhat az izomzat terhelése és állapota, mely szintén a trigger pontok aktiválódását válthatja ki.

A trigger pontok aktiválódásának mechanizmusa nem pontosan ismert. Egy elmélet szerint az izmot ért behatások következtében a túlzott adrenalin stimuláció okozza egyes izomorsók aktiválódását. Ezért stressz vagy fizikai aktivitás, melyek aktiválják a szimpatikus idegrendszert és így az adrenalin termelést is, a panaszok rosszabbodását eredményezhetik. Másik elmélet szerint az izom túlterhelése egyes izmokban túlzott kalcium többlettel jár, mely azok túlzott összehúzódását váltja ki.

A trigger pont terápia lehetőségei

Manuálterápia. A manuál terapeuta tapintással azonosítja a fájdalmas pontot, majd körkörös mozdulatokkal, masszírozással oldja az izomcsomó görcsét.

Ultrahang terápia. A célzott ultrahangok a csomó „lazulását”, így a fájdalmak csökkenését válthatja ki.

Mechanikai vagy elektromos/lézeres stimuláció. Vibrációs eszközökkel vagy célzott elektromos/lézer energiával a görcsös feszülés csökkenthető.

Torna, gyógytorna. A fájdalmas izmot célzó nyújtó gyakorlatok a fájdalmas feszülést gyógyítják.

Injekciók. Komolyabb, fájdalmas esetekben fájdalomcsillapító és izomlazító keverék célzott injektálásával a görcs oldható az izomban.

Életmódváltás. Többször visszatérő fájdalmak esetén a kiváltó mozgások, körülmények azonosítása, majd pedig azok elhagyása/csökkentése szükséges.

Önmasszázs

A trigger pont aktiválódása során keletkező fájdalmak otthon, önmasszázzsal is megkísérelhetőek gyógyítani. A legkritikusabb lépés a trigger pont azonosítása. A fájdalmas izmot tapintsuk végig és próbáljuk meg azonosítani a fájdalmas csomót. Ha egyedül nem megy szakember segítségét kérjük! A trigger pont masszázsa kézzel vagy segédeszközzel is megvalósítható. Egy gömb alakú tárgyat (pl teniszlabda, golflabda, stb.) helyezzünk a fájdalmas csomóra, majd óvatosan körkörös mozdulatokkal lazítsuk a csomót. Az önmasszázs természetesen nem helyettesíti a szakszerű fizioterapeutás kezelést, és csak annak kiegészítéseként vagy bevezetéseként alkalmazható!

További tudnivalókért látogasson el Youtube-csatornámra is!