A gerinc alkotóelemeinek elhasználódását nem csak a fizikai megterhelés, hanem a tartós ülőmunka is kiválthatja.

A megszakítás nélküli hosszas, monoton ülőmunka során a felső testrész teljes súlya az ágyéki gerincre terhelődik. A megnövekedett teher felgyorsíthatja a kopásos elváltozások kialakulását és fájdalmak megjelenését okozhatja. Ha az emberek ülés közben nem figyelnek a megfelelő gerincgörbületek fenntartására (már pedig ez szinte lehetetlen a több órás ülés során az izomzat elfáradása miatt is), akkor ez a folyamat felgyorsulhat. A görnyedt testtartás a gerinc stabilitásának megváltozását eredményezi, így járulva hozzá annak fokozott elhasználódásához.

A kopásos elváltozások kezdetben csak időszakos, majd állandósuló nyaki vagy derékfájdalmakat okozhatnak. Idővel azonban hajlamosíthatnak egyéb gerincbetegségek, például porckorongsérvek kialakulására is. A porckorongsérvek megjelenésével a helyi gerincfájdalmak mellett végtagi zsibbadások, kisugárzó fájdalmak, de akár bénulásos tünetek is jelentkezhetnek. A porckorongsérv tünetei kapcsán itt olvashat további információkat.

Mindezeket figyelembe véve, a megelőzéshez szükséges egy biomechanikai szempontból megfelelő szék, mely segít a helyes testtartás fenntartásában. A monoton ülőmunka időszakos megszakítása és a test, főleg hátizomzat munka közbeni átmozgatása is segíthet a panaszok csökkentésében.

A kép forrása: [link]