A gerinc fájdalmakkal élők gyakran hallhatják orvosoktól vagy egyéb szakemberektől, hogy az ülés káros a gerincükre nézve, hozzájárulhatnak a fájdalmakhoz. Gerincműtétek után is az egyik legfontosabb tanács, hogy a betegek kerüljék az ülést.

A gerincbetegségek kialakulásában nemcsak a fizikai munka, hanem a tartós, monoton ülőmunka is rizikótényező. Így kiemelten fontos a megelőzéshez a helyes ülési technikával kapcsolatos tudnivalók elsajátítása is.

Az emberi gerinc oldalnézetből kettős S alakot vesz fel, mely a legkedvezőbb biomechanikai helyzetet biztosítja az őt érő terheléssel és gravitációval szemben. (A gerinc felépítését bemutató cikkünket itt találja.)

A gerincgörbületek közül mind a nyaki, mind az ágyéki szakasz érzékeny. Az ágyéki szakasz normálisan előre domború. Az ülés kezdetén a has és hátizomzat még segít fenntartani a normális állapotot, azonban idővel azok elfáradnak, a váll és felső test is előre esik. Ilyenkor a felső test teljes súlya az ágyéki gerinc alkotóelemeire, például a porckorongokra terhelődhet. A nyaki szakasz terhelése főleg a helytelen fejtartásból származik, mely hosszú távon nyaki megbetegedések, nyaki fájdalmak kialakulásához vezethet. Nem nehéz belátni mindezeket az olvasóknak, hiszen mindannyian tapasztaltuk már, hogy ülés során nyakunk elgémberedett, derekunk megfájdult. Ezek mind a gerinc ellenálló képességének csökkenését is jelezhetik.

Az előbb olvasottak alapján minden Olvasóban felmerülhet, hogy ha mind az ülés, mind az állás megterheli a gerincemet, akkor mégis mit lehet csinálni. Természetesen ezek a mindennapok részei, elkerülhetetlen sokszor az ülés (például moziban) vagy állás (például hosszú sorokban a boltokban). Az ülést tekintve is mindez inkább figyelemfelhívás arra, hogy mennyire fontos az izomzat kellő megerősítése és a helyes ülési technika elsajátítása, melyekkel a káros hatások kiküszöbölhetőek.

Kép: [link]