Aerob mozgás feladatoknak nevezünk minden olyan gyakorlatot, melyek megnövelik a szívfrekvenciát (pulzust), így javítva a keringés állapotát.

Számos pozitív hatása között kiemelhető, hogy csökkentik a gerinc merevségét, erősítik a gerinc izomzatot. A megnövekedett véráramlás segít a károsult struktúrák gyógyulásában, valamint mozgások bevezetésével a mindennapokba a krónikussá váló fájdalmak megelőzhetőek. Tartós ágyban fekvés, mozdulatlanság a fájdalmak miatt idővel a gerinc izomzatának tónus vesztését is okozza, a gerinc tartó elemei, szalagjai gyengülnek, így a fájdalmak krónikussá, maradandóvá válhatnak. A megelőzéséhez minél előbb javasolt az aerob mozgások bevezetése. Természetesen ez nem azt jelenti, hogy a fájdalmak ellenére mindenképp erőltetni kellene magukat betegeknek.

A kezdeti fájdalmakhoz általában hozzájárul a gerinc alkotóelemeinek, idegeinek gyulladása is. A túl korán erőltetett mozgásokkal tovább fennmaradhat a gyulladás és a betegek jóval nagyobb fájdalmat tapasztalhatnak. Az aerob mozgások bevezetése fokozatosan javasolt. A fájdalmak kialakulása utáni pár napban ágynyugalom javasolt (erről korábbi fejezetekben már szó esett), majd a fájdalmak mérséklődésével megkezdhetőek az aerob mozgást gyakorlatok is. Kezdetben akár ez lehet csak 5-10 perces mozgás is, majd fokozatosan elérhető a napi szinten javasolt 20-30 perc. Heti szinten összességében 3-5 nap az ideális.

Aerob mozgás fajták

Aerob mozgásoknak számos fajtája létezik, melyek közül a gyakoribbak

  • gyorsséta, mely különbözik a mindennapi sétálástól: jobban megemeli a pulzusszámot és átmozgatja az izomzatot,
  • szobakerékpározás: a ritmikus mozgás a segít a test átmozgatásában, miközben a gerinc viszonylagos fixált állapotban maradhat,
  • úszás: kisebb gravitációs erő hat a gerincre, a víz minden irányból támasztja a gerincet, így az kevésbé sérülékeny,
  • szobai gépek például elliptikus eszközök, melyek kombinálják a futás és sétálás kedvező hatásait.

Kép: [link]