Mindannyiunk életében elkerülhetetlen az ülés, annak káros hatásairól már korábbi cikkben szó esett. Önmagában rövidebb ülésekkel nincs is probléma például ha moziba megyünk, színházi előadást nézünk vagy csak étkezünk. Gerincünk általában jelez, ha túlterhelődne, ezekre az intő jelekre figyelni kell. Kellemetlen érzés jelenhet meg a hátban, a nyak elgémberedhet, derekunk megfájdulhat. Ilyenkor felismerve a jeleket meg kell szakítani az ülést, felkelni és átmozgatni magunkat.

Egy kis segítség a hosszan tartó ülés kapcsán

A probléma a hosszas monoton ülőmunkával van. Sok ember kénytelen napi 6-8 órát például gép előtt vagy kassza mögött tölteni. A munkát az egzisztencia miatt feladni nem lehet, azonban ilyenkor is van lehetőség a gerincbetegségek megelőzésére. A hosszas órák alatt képtelenség a normál gerinchelyzetet fenntartani, mert az izomzat elfárad és a szellemileg fáradt ember sem tud annyira figyelni erre. Ilyenkor szigorú rend szerint 1-2 óránként meg kell szakítani az ülést 10-15 percig, felkelni és átmozgatni magunkat. Nagy segítséget nyújthat egy olyan feladatsor elvégzése ilyenkor, ami segít ellensúlyozni az ülés káros hatásait. A következő fejezetben majd bemutatásra kerül egy ilyen feladatsor.

Az autóvezetés

A másik olyan élethelyzet, amikor elkerülhetetlen az ülés az az autóvezetés. Amikor autóban ülünk, mindenki tapasztalhatta már, hogy a szék sokkal mélyebb, mint mondjuk egy munka közben használt szék. Az autóvezető emiatt sokkal jobban „belesüpped” a székbe, gerince kevésbé képes fenntartani a biomechanikailag megfelelő görbületeket. Természetesen ezekben az esetekben is vannak praktikák, amivel a gerinc túlzott terhelődését megakadályozhatjuk. Az egyik, hogy akárcsak a helyes ülési technika során, egy párnát vagy göngyöleget javasolt az ágyéki gerinc mögé tenni, ezáltal az ágyéki gerinc helyes pozícióban tud maradni. Hátunkat és testünket tartsuk végig egyenesen! A másik megelőző lépés a szék állításával valósítható meg. Vezetés közben a térdeknek magasabb szinten kell elhelyezkednie mint a csípőknek. Húzzuk a széket annyira közel a kormányhoz, hogy térdeink még kényelmesen elférjenek a kormánytól, ugyanakkor minél magasabb pozícióban lehessenek. Minél távolabb helyezkedik el a szék, annál egyenesebbek a térdek éss annál jobban terhelődik a gerinc.

helyes ülés

Borító: [forrás]